Strategie Royal FloraHolland

Hoe zat het ook alweer?

Wij zijn de grootste marktplaats van de wereld binnen de sierteelt. En dat willen we blijven, zodat onze kwekers en hun kopers het meeste uit de markt kunnen halen en de wereld kunnen blijven voorzien van verse bloemen en planten.

Onze ambitie blijft: optimale prijsvorming tegen minimale kosten. Dát kan alleen als wij veranderen. De markt verandert. Kwekers en kopers handelen steeds meer direct met elkaar en minder via de klok. Daardoor komen de prijsvorming en voordelige tarieven van Royal FloraHolland dienstverlening onder druk te staan.

We spelen in op deze verandering en ontwikkelen onze marktplaats tot hét B2B platform voor de wereldwijde sierteeltmarkt waar kwekers en kopers via de klok én direct digitaal kunnen handelen. We bieden een compleet aanbod van bestellen, betalen en bezorgen. Zo ontzorgen we de kweker en leveren we flexibiliteit voor kopers.

Schaal is cruciaal. Een B2B platform moet een zo groot mogelijk internationaal netwerk bedienen met een zo breed mogelijk assortiment en ondersteunende diensten. Dan kunnen we succesvol zijn en blijven.


Hoe pakken we dat aan?

Liever een filmpje bekijken?

In een handig animatiefilmpje leggen we de strategie in 3 minuten uit.


Onze strategie in drie stappen:

Stap 1

Eerst handelen we alle transacties digitaal af. 100 % Digitaal is ons doel voor 2020. We werken daarnaast toe naar landelijk veilen. Met landelijk veilen is het aanbod van alle locaties via één platform in Nederland en wereldwijd beschikbaar.


Stap 2

Dan kunnen we ook onze logistiek voor alle transacties inrichten zoals de klant het wenst. We beginnen met het transport tussen onze vestigingen en breiden dat stap voor stap uit naar een landelijk netwerk.


Stap 3

Ondertussen werken we aan internationale betaaloplossingen, zodat internationaal handelen makkelijker en zorgeloos via onze marktplaats verloopt.


Wat gaan we dit jaar doen?

De strategische speerpunten van 2020 zijn:

  • 100% Digitaal handelen
  • Voorbereiden op landelijk veilen (showcase Eelde)
  • Mogelijk maken van internationaal betalen

flyer: Eind 2020, alle directe orders 100% digitaal

Hoe nu verder na de crisis?

Door de coronacrisis is de situatie in de markt veranderd. We zien een versnelling in de verschuiving van de klok naar direct en groei van digitale kanalen. Veel van onze klanten en ook wij zelf hebben fors verlies geleden.

Onze strategie biedt antwoord op deze ontwikkelingen. We moeten versnellen met het daadwerkelijk realiseren van onze strategie. Zodat we kwekers en kopers kunnen helpen hun handel weer op de rit te krijgen en ons verlies terug kunnen verdienen.

Op de directe stromen en internationaal liggen er kansen voor groei. Het is dus enorm belangrijk dat we kosten besparen en versnellen met het ontwikkelen van nieuwe diensten die onze klanten voordelen opleveren op de directe stromen en internationaal.


Focus de komende tijd

De komende tijd gaan we ons dus richten op:

  • Het versnellen van de strategische programma’s: Landelijk Veilen, 100% Digitaal, International Payments
  • Het ontwikkelen van nieuwe diensten
  • Het verder verlagen van de kosten

Meer weten?

Vraag uw accountmanager.